Far north Queensland

7 augustus 2018 - Fitzroy Island, Australië

Het is warm. De airco in de bank doet zijn best, maar het voelt toch onaangenaam. Ik staar naar het laatste $50 biljet die ik nog bezit, seconden voor de teller het op mijn rekening stort. Voor aanvang van deze reis kreeg ik van mijn collega's $50 AUD cadeau, het was één van de nuttigste cadeau's die ik ooit gehad heb. De cirkel is nu voor wat Australië betreft rond, voor ik nog een paar weken over de rest van de wereld ga zwerven.
De afgelopen weken was een tijd van veel 'laatste' keren; laatste keer duiken, laatste reisgenoten, laatste hostel, het voelde als een afscheid. Ik had bijna alles gezien; queensland, new South Wales, Victoria, Tasmania, south Australia, west Australia, northern territory en zelfs Canberra. Het enige wat nog ontbrak, doemde vorige maand op mijn navigatie systeem op; Far north Queensland.

Ook al is het in Australië in juli/augustus winter, in het hoge noorden is het warm; gemiddeld makkelijk 26 graden. Gedurende de winter regent het hier weinig en is het bij uitstek de beste tijd om het te bezoeken.
Je beeld van Australië zal bij het betreden van deze regio voor altijd veranderen; de bergketens zijn bedekt met een tapijt van bossen, het gerenommeerde great barrier reef ligt hier voor de kust en het tropisch regenwoud loopt bij Cape Tribulation tot aan de prachtige stranden aan toe door.

Er valt dan ook genoeg te doen; snorkelen en duiken is één van de grootste trekpleisters van het land. Het great barrier reef is het grootste levende organisme, duizenden kilometers lang en het enige stuk leven wat vanuit de ruimte is te zien. Het koraal begint helaas op plekken steeds meer af te sterven, maar er valt gelukkig nog genoeg te zien. Het is een land van vele beste en grootste van; één van de twee top 10 duiken in de wereld die het land rijk is, bevindt zich aan deze kust; bij het wrak van de voormalige Yongala. Dit schip is hier bijna 100 jaar geleden gezonken en is inmiddels bedekt met verschillende koraalriffen. In de twee duiken die ik hier heb gedaan zag ik een schildpad, marble Ray, een anderhalf meter lange Groper en zelfs een manta ray! Het geheel was compleet met walvissen, die op de achtergrond door de zee zongen. We zagen ze zelfs boven water!

Cape tribulation was voor mij één van de persoonlijke hoogtepunten. Het is alleen bereikbaar via auto ferry en je moet diverse kronkelwegen trotseren, maar het is de lange tocht waard! Ik had onderweg de soundtrack van Jurassic Park opgezet en genoot van het drie dubbele laag kippenvel die het gaf.
De stranden zijn hier ongekend (al kun je hier door de krokodillen niet zwemmen). Kilometers aan zand strand, omgeven door palmbomen en tropisch woud.
Het is ook het thuis front van één van de grootste vogels ter wereld; de cassowary. Deze prachtig gekleurde vogel loopt hier door het regenwoud en vervuld een kritische rol in het voortbestaan van het regenwoud. Het zijn de enige vogels die bepaalde vruchten, zoals mango's, in zijn geheel kunnen doorslikken en kilometers verder pas weer ontlasten.
Je kunt ook hier prachtig snorkelen, al moet je dan wel een cruise boeken. Naar mijn idee de moeite waard, ik zag zeker een handvol schildpadden en prachtig gekleurde koraalriffen!

De eilanden aan de kust zijn ook prachtig; dunk en Fitzroy island zijn beide een bounty paradijs, waar niet alleen het strand, maar ook de zee prachtig is en je wél kunt zwemmen en snorkelen!

Cairns zelf is niet bijzonder en kun je gerust overslaan,het is een dorp gebouwd voor toeristen en backpackers. Het is alleen goed voor het boeken van tours en zuipen, wat je dan ook op menig plek kunt doen.

Ik kan uren over het gebied praten en je kunt er makkelijk lange tijd verblijven, er valt zoveel te zien! Voor de avontuurlijke onder ons kun je serieus off-roaden in de piek van het noorden, parachute springen, bungee springen en nog veel meer. Is dat te veel? Neem dan de skyrail en trein tocht door en over het regenwoud, of ga lekker bij de kunstmatig gemaakte lagoon liggen (waar je ook kunt zwemmen).

Elke staat heeft in Australië iets moois (op south Australia na), maar de natuur en stranden in far north Queensland vond ik toch één van de hoogtepunten. Ik ben blij dat ik hier mijn reis beëindig, in het prachtig zonnige queensland!

Intussen is mijn $50 AUD verdwenen en krijg ik mijn bank pasje weer toe geschoven. Het avontuur in Australië is nu bijna afgelopen en ik moet me weer gaan opladen voor het volgende in de Filipijnen. Nog één laatste dag genieten, daarna is het weer veel vluchten pakken en Azië doorkruisen!

1. Etty van der Sanden:
    7 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal Robin.
    Geniet van je (laatste) weken in Azië.