Proloog: New Delhi, India

18 oktober 2017 - New Delhi, India

Voor iedereen die reikhalzend uitkijkend naar elk verslag wat uit mijn laptop rolt; deze bijna dagelijkse verslagen houd ik natuurlijk niet vol! Het is een goede manier om de rustige avonden en wachttijden op het vliegveld op te lossen. Goed nieuws dus voor diegene die bij deze regelmaat met zijn ogen rolt! In Australië ga ik het weer rustiger aan doen!

Afijn, New Delhi. Omdat het een grote stad is en ik veel wilde zien, besloot ik voor een dag een taxi te huren. Ik werd in de ochtend opgehaald, waarbij de manager van het hotel me telefonisch in de gaten hield.

Ik werd eerst naar de hindoetempel Ashardham gebracht. De controle was streng; geen camera’s, telefoons of zelfs usb sticks.

Eenmaal binnen was het prachtig. Dit complex is pas sinds 2003 open en dat is te zien. De tempel zelf is prachtig versiert met grote olifanten, mensen, goden, apen, noem maar op. Aan de binnenkant gaat de weelderige versiering verder. Gouden beelden, gouden plafondversieringen, schilderijen met uitleg over de man in kwestie (Ashardham). De hindoes hebben duizenden goden, deze tempel stond in het teken van die ene man. Jezus zou er jaloers van worden!

Helaas is het buiten de tempel net een pretpark. Een waterrit alla de fata morgana (ja, hebben ze daar dus ook!), water shows, uitvoeringen… Alles te bezichtigen, tegen betaling natuurlijk.

Ik ging verder, richting het rode fort. Eigenlijk zou ik die overslaan, maar als ik toch genoeg tijd had… Aan de andere kant van de weg was een groot marktcomplex, genaamd de chandri chowk. Ik werd bij de auto opgevangen door een fietskoerier, die claimde door de chauffeur gebeld te zijn. Hij zou me langs het rode fort, de markt en een moskee te rijden. Nou, hij reed snel langs de moskee, de markt was ‘te gevaarlijk’ en hij bracht me alleen naar winkels (waar ik dan wel weer een blouse kocht). Eenmaal terug bij het rode fort, wilde hij te veel geld hebben, wat niet afgesproken was. Ik betaalde de helft (nog teveel). Weer een les voor de volgende keer! Daarna bezocht ik het rode fort. Wat een teleurstelling, het Agra fort was veel mooier onderhouden! Ik heb hier maar één foto gemaakt.

Daarna reden we door naar een Gurudwara bangla sahib tempel. Dit zeer actief huis van aanbidding wordt gebruikt door de sjiieten. Je kent ze waarschijnlijk wel, de mensen met tulbanden. Ze geven 10% van hun inkomen aan hun tempel, die er gratis mensen mee voedt. Je leest het goed, ze hebben een enorme gaarkeuken met potten groot genoeg voor meerdere mensen, waar ze dagelijks gratis 24.000 maaltijden uitdelen. Iedereen zit en eet er dan op de grond en iedereen is welkom en gelijk. Rijke toeristen, bedelaars, ze krijgen allemaal een bordje voorgeschoteld. Wat een prachtig gebaar in zo’n arm land!

We eindigde onze trip bij de bekende Lotus tempel. Deze tempel is voor alle geloven en iedereen mag komen bidden. Mag jij raden waar het gebouw op lijkt!

Al om al was de dag wat teleurstellend en veel duurder uitgevallen dan gedacht. Na een lange file belandde ik uiteindelijk op het vliegveld, waar beide vliegtuigen uiteindelijk wat vertraging hebben.

Ik vat India aan het einde van de proloog samen, wat een land! Voor nu, tot de volgende x!

1. Hanneke de Kock:
    19 oktober 2017
    Mooi Robin nog een veilige reis verder ik volg mee gr Hanneke
  2. Angela:
    Het gaat allemaal heel snel hè? Geniet ervan. Ik smul van je verhalen 😘
  3. Etty van der Sanden:
    Geweldige verhalen. Van mij mag je zo doorgaan 😉
    Heel veel reisplezier en mooie momenten!
    Maak veel foto's en verhalen.....en laat ons mee genieten 😊
  4. Ineke:
    21 oktober 2017
    Bedankt voor je mooie verhalen Robin. Ik begrijp dat het veel werk is misschien kun je het ook zien als een soort dagboek voor jou. Ik geniet er in ieder geval van. Hoe is het met de hygiëne en het eten in India? Geniet ervan, veel plezier! Groetjes 🙋
  5. Robin Schalk:
    21 oktober 2017
    Het is niet zo erg als gedacht, maar het is bij lange na geen Nederland!