Hoofdstuk 2: Bundaberg <-> Byron Bay

9 december 2017 - North Stradbroke-eiland, Australië

Australië. Het mekka voor de backpacker. Ik ben 21 oktober in Sydney geland, maar in de afgelopen dikke maand heb ik de omgeving tussen Bundaberg en Byron Bay verkend. Een gebied van ongeveer 250 kilometer lang, waar van alles te doen is. Speciaal voor de mensen die zich afvragen wat; dit verslag is voor jullie!

Ik zal de hoogtepunten van noord naar zuid beschrijven. Eerste stop; Bundaberg.

Bundaberg: Een plek waar verder bar weinig te doen is, tenzij je ergens werk wilt vinden. Er was eigenlijk maar één reden om daar te komen; er vertrok een dagjesboot naar het Lady Musgrave Island. Zeker de moeite waard als je in de buurt bent! Het eiland zelf heb ik niet bezocht, maar het duiken was er prachtig. Ik heb in mijn hele leven nog nooit water gezien, dat zo ongelofelijk blauw is. De lagoon die je bezoekt, omvat redelijk wat koraal en vissen. Uiterst geschikt om te duiken, of zelfs te snorkelen! De crew van de Lady Musgrave Expierence is zeer attent, je kunt er alles over lezen in een eerder verslag!

Fraser Island: Één van de hoogtepunten deze reis. Het ontgonnen eiland ligt er zo goed als verlaten bij en je kunt er unieke ervaringen opdoen. Ik heb de organisatie Dropbear gebruikt, die ik zeker kan aanbevelen! Ze bieden een unieke kijk vanuit het oogpunt van de Butchulla stam, de originele Aboriginals bewoners van dit bijzonder eiland. Ze vertellen je de geschiedenis, gebruiken en alles over de heilige plekken, van dit zo goed als uitgestorven volk. K’gari zal in je ogen nooit meer hetzelfde zijn! In de tussentijd zwem je elke dag in vers waterbronnen, zie je dingo’s, een gestrand wrak en nog veel meer, terwijl je achter het stuur mag kruipen van hun eigen 4WD jeeps! Ook over deze ervaring heb ik ook een uitgebreid verslag geschreven, check it out!

Rainbow beach: Vanuit dit strand kun je de ferry naar Fraser Island pakken. Ook kun je hier prima leren surfen of een dagje aan het strand hangen. Dit is ook de uitvalsbasis als je wilt duiken bij Wolf Rock, waar je tussen heuse haaien kunt zwemmen. De makke grey nurse sharks komen hier graag, wat een spectaculair zicht is!

Gympie region: De plek waar ik mijn camper heb gekocht. Gympie zelf stelt niets voor, maar in de omgeving zijn er diverse prachtige plekken te bezoeken. De befaamde glass house mountains zijn daar een goed voorbeeld van. Deze curieuze heuvels zijn supersteil en steken brutaal over het landschap uit. Er zijn hier diverse uitzichtpunten (zoals de wild horse mountain lookout).

Noosa: Het mini Miami van Australië. Jet set, villa’s met palmbomen en jetski’s, witte stranden, blauwe zee, prachtige gebruinde surfer mannen en vrouwen en een mooi NP om doorheen te wandelen. Je kunt jezelf hier makkelijk een dag vermaken!

Mooloolaba: Als je écht eens iets nieuws wilt vervaren; het bewust gezonken oorlogsschip de HMAS Brisbane ligt hier voor de kust. Het 140 meter lange schip is niets minder dan indrukwekkend en één van mijn beste duiken ooit! Het wrak is zo geprepareerd dat iedereen er veilig in kan duiken (als je daar een brevet voor hebt/haalt). Aanschouw de kanonnen, machinekamer of cruise er gewoon lekker rond. Het schip is een baken van ongelofelijk veel leven geworden. Ik heb nog nooit zoveel koraal en vissen bij elkaar gezien! Op het diepste punt duik je ongeveer 30 meter diep. Check de foto’s die ik ervan heb gemaakt!

Brisbane: Één van de grotere steden van Australië, waar eerlijk gezegd weinig te beleven is. In een dagtripje kun je het meeste wel zien. Ze hebben er een gratis te bezoeken museum, botanische tuin en een centrum waar je kunt shoppen, maar dan heb je het ook wel gezien. Het uitzicht over de stad vanuit mount Coot-Tha is dan wel de moeite waard!

Australian Zoo: De dierentuin die wijlen Steven Erwin en zijn vrouw zijn gestart. Als je koala’s en kangoeroes wilt bewonderen of voeren, is dit een plek die je kunt bezoeken. Het is er vrij groot en ze hebben er allerlei (niet) Australische dieren; krokodillen, tasmaanse duivels, noem maar op.

North Stratbroke Island: Leuk eiland voor een weekendje weg. De veerboot en camping zijn prijzig, maar de stranden zijn er goed en… Je kunt hier prachtig duiken! Ik heb hier veel gezien, van leopard sharks, octopussen, schildpadden, eagle ray’s, guitar fish, tot het absolute hoogtepunt; de manta ray’s. Wát een beesten! Alleen daarvoor is deze duikstek al een grote aanbeveling!

Surfers Paradise: Hetzelfde als bij Brisbane, er is hier vrij weinig te doen. Je kunt aan het strand liggen, surfen (joh!) en ze hebben er een aardig uitgaansleven. Het uitzicht vanuit skypoint observation deck is ook een mooie plek voor uitzicht foto’s.  Surfers paradise is leuk voor een dagtrip. Vanuit Burleigh Heads heb je ook een leuk uitzicht over de stad.

Lamington en Springbrook NP: Prachtige parken, die zich bovenop hoge heuvels bevinden. Je moet er wat moeite voor doen om er te komen, maar het is de moeite waard. Je kunt er wandelen door tropische regenwouden, hoge watervallen bewonderen en genieten van het immense uitzicht, waarbij je zeker 30km ver kunt kijken. Ook heb je in de buurt de natural bridge, waar je in de avond gloeiwormen in een grot bij een waterval kunt bewonderen! De moeite als je toch in de buurt bent.

Byron Bay: Ook hier geldt; leuk voor een dagtrip. Het strand is er laid back, het parkeren niet al te duur en je kunt er een beetje shoppen. Ik ga er binnenkort duiken bij Julian Rock, daar vertel ik later vast meer over!

1. Ed schalk:
    11 december 2017