Proloog: Jordanië, Petra

14 oktober 2017 - Petra, Jordanië

Proloog: Jordanië Je wilt onderweg naar Australië geen 24 uur achter elkaar in een vliegtuig zitten. Wat doe je dan? Juist, je deelt de reis op! Er zijn 7 wereldwonderen (en nog 7 klassieke), waarvan ik de piramides van Gizeh en de buitenkant van het Colosseum en Akropolis heb gezien. Voor het nog volgende Taj Mahal (kippenvel!), komt eerst Petra in Jordanië voorbij. De indrukwekkende stenen stad is al meer dan duizend jaar geleden verlaten, nadat het met een verwoestende aardbeving te maken kreeg. Ze hebben het pas een paar tientallen jaren opnieuw gevonden en zijn de gebroken stad nu aan het restaureren. Jordanië is de melkkoe al goed aan het melken, dus een goedkope trip is het niet. De moeite waard zeker wel! De entree bedraagt $50 voor één dag en $55 voor twee (een Jordaanse dollar is ongeveer €1,25). Maaltijden zijn in de buurt van Petra duurder dan gemiddeld, een lunch of diner kost er gauw het dubbele. Ik heb een kwartier lopen van de entree voor $1,50 geluncht, terwijl het voor de poort $3 was. Goed, dat is bij een grote trekpleister te voorspellen. Ook de overnachtingen lopen sterk uiteen. Slaap je bij de entree, dan betaal je gerust $30. Op ongeveer 25 minuten loopafstand betaalde ik echter $10 voor een eigen kamer. Al zou je de taxi pakken, dan ben je nog een stuk voordeliger uit! Je zult bij de taxi wel moeten onderhandelen! Één van de goedkoopste manieren om (met enig luxe) te gaan, is met een bus van Jett. Deze zijn voorzien van airco en kosten voor de ongeveer 3 uur durende trip $10. Je wordt dan afgedropt bij de ingang. Je kunt deze bussen het beste (online) reserveren. De plek waar de bus in Amman vertrekt ligt op ongeveer 45 minuten met de taxi van het vliegveld. Als de taxi geen meter heeft, spreek dan van tevoren een prijs af. Boven de $15 ben je te duur uit. Terug naar Petra. Vanaf de ingang loop je ongeveer twee kilometer door een hoog ravijn, wat op zichzelf al een sfeervol begin is. Aan het einde gloort de prachtige 'schatkamer' door een soort natuurlijk gemaakt sleutelgat, wat de mysterie die het monument omringt kracht bijzet. Ga zo vroeg mogelijk, het wordt er erg druk. Om 8 uur sta je er met 30 man, een paar uur later met tien keer zoveel! Het monument is rond 11:30 het beste verlicht door de zon. Het gebied van Petra is vrij groot, maar de hoogtepunten kun je in een dag gezien hebben. Naast de schatkamer zijn dat onder andere het monastery (flinke klim, maar dat is het waard!), de royal Chambers en het uitzicht vanaf de sacrifice (ook een flinke klim en de moeite waard). Als laatste zou ik aanbevelen; neem voldoende water mee! Bij mij ging er makkelijk 2 liter op een dag doorheen. Onderweg kun je bij de Bedoeïenen ook eten en drinken kopen, goedkoop is het natuurlijk niet. Op een laatste persoonlijke noot; het voelt vreemd alleen te reizen. Eten doe ik nog alleen en ik heb continu het gevoel; óf snel iemand te ontmoeten (terwijl reisgenote één pas in januari komt), of dat ik 'maar' drie weken weg ben. Straks in hostels en op campings wordt het contact leggen vast makkelijker, maar nu nog even niet! Gelukkig kan ik met de mensen thuis af en toe contact leggen.

1. Petrie Verheijen:
    16 oktober 2017
    Je doet ook veel indrukken op in een heel korte tijd!
    Hoop voor je dat je het straks allemaal weet te vertellen,
    Gelukkig helpt dit logboek dan mee.
  2. Angela:
    16 oktober 2017
    Fijn alles zo te kunnen meebeleven, ik volg je bij iedere stap😘